Wat maakt een website een goede website?

8 feb 2019 | Internet

In Nederland gebruikt 86,4% van de bevolking het internet bijna dagelijks (Bron: CBS, oktober 2018). Wanneer je een bedrijf hebt kun je op deze hoge cijfers inspelen. Nederland staat namelijk bekend als een van de voorlopers in dit gebied. Bijna nergens ter wereld wordt er zoveel met het internet gedaan, misschien heerst er daarom ook wel zoveel twijfel op die ene vraag. Wat maakt een website een goede website?

Om tot een goede website te komen is het van belang om de klant duidelijk geschetst te hebben. Wij stellen de klant vaak de vraag: wat is het doel van jullie bedrijf? Vaak komt hier een mooi en duidelijk antwoord achter weg. Met dit antwoord kunnen wij de stijl van de website gaan bepalen. Wanneer er een bezoeker op jouw website verschijnt wil je de bezoeker direct laten weten waar jullie als bedrijf voor staan. Het is logischer dat een website voor kinderen veel speelser ingericht kan worden dan een zakelijke website. Wanneer deze logica goed wordt toegepast levert dit meer interactie met de gebruiker op.

 

Mobiel bereikbaar

Een goede website is mobiel bereikbaar. Tegenwoordig heerst er een ‘mobile first’ trend. De zoekmachines geven steeds meer aandacht aan de mobiele versie van een website. Wanneer een website niet mobiel is zullen de pagina rangen van jouw website hard achteruitgaan. Zorg er altijd voor dat de mobiele versie iets simpeler in de omgang is dan de pc-versie. Misschien herken je het wel, een website waar direct allemaal pop-ups omhoogschieten of een website met te kleine teksten waardoor het leesplezier is verstoord.

Om een stapje verder te gaan bestaan er nu de zogeheten AMP-pagina’s. Dit is een techniek om webpagina’s razendsnel op mobieltjes te laden. Google toont de AMP-berichten bovenaan in de zoekresultaten op mobieltjes, dit is een van de grootste voordelen. Er kleven nog wel een hoop nadelen aan deze AMP-techniek, ga dus zeker even op onderzoek uit voor je dit gaat gebruiken.

 

Bounce rate

Wanneer een website juist is ingericht zullen de bezoekers langer op jouw website blijven. Een bezoeker beslist binnen 10 seconden of de pagina interessant is of niet. Wanneer de zoekmachine optimalisatie verkeerd is toegepast op een website kan het zijn dat bezoekers snel weer wegklikken omdat het simpelweg niet de pagina is waar zij naar opzoek waren. Wanneer bezoekers wegklikken zonder naar andere pagina’s te gaan spreken wij over een bounce rate. Mocht je de zoekmachine optimalisatie juist hebben toegepast zal dit de bouce rate verlagen, mensen zullen immers sneller doorklikken naar andere pagina’s op jouw website.

 

Wat maakt een website een goede website?

Het is belangrijk om eerst te focussen op het doel van jouw website, breng deze duidelijk in kaart en zorg dat de juiste doelgroep wordt aangesproken. Zorg voor een goede afwisseling tussen afbeeldingen en tekst. Betrek andere mensen in het proces. Soms zit je zo vast in je eigen wereld dat een andere invalshoek enorm kan helpen. Wanneer de eerste stappen gezet zijn kan er gefocust worden op de techniek achter een website. Ook de andere teksten kunnen geschreven worden om de bezoekers meer informatie te verschaffen.

Opzoek naar ondersteuning? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.